Textproduktion

Berätta din historia i olika kanaler

Copywriter och journalist för artiklar till kund- eller branschtidningar, säljande projektbeskrivningar, webbtexter,
UX-copy
och texter till bloggen, Facebook eller Twitter. Även annonser, nyhetsbrev och sökoptimerade texter.


Att skriva så att folk förstår är inte det lättaste. Men snudd på det viktigaste. Jag har lång erfarenhet av textproduktion – allt från webbtexter, redaktionella texter och pressmeddelanden till dokumentation eller ren copy. Tillsammans med mitt frilansnätverk skapar jag koncept och copyidéer för kampanjer och levererar de texter som ska fram, och
täcker in såväl konsumentreklam som B2B och samhällsinformation.


Det här kan du få hjälp med:


Annonser

Det är en sak att skriva för att informera – och en annan att skriva för att kommunicera. Jag hjälper dig att hitta rätt tonalitet, rätt tilltal till rätt målgrupp och ser till att orden inte bara når ut, utan in.


Copywriting

Att lyckas förmedla kristallklara budskap handlar inte om tur. Det handlar om målgruppskännedom, en tydligstrategi och en förmåga att säga det du vill ha sagt – på ett sätt som gör att målgruppen stannar upp och lyssnar. Det kan handla om att bygga ett företags varumärke, ändra en målgrupps beteende eller öka försäljningen av en produkt. Jag hjälper dig att välja de rätta orden som får målgruppen att stanna upp och lyssna.


Content writing
En content writer skriver innehåll som lyfter varumärket, engagerar läsaren och får hen att tycka om företaget. Det skapar ett långsiktigt värde och lägger grunden för framtida försäljning. Tillsammans bollar vi idéer, sätter tonaliteten och diskuterar vilken/vilka målgrupper du vill nå.

Mäklartexter
En bra beskrivning av objektet gör skillnad. Har du objekt att sälja men svårt att få till de rätta formuleringarna? Förse mig med fakta, bilder och planritning för objektsbeskrivningar med relevant innehåll och målande beskrivningar utan klyschor.
Antingen skriver jag från scratch eller finputsar ditt utkast.

Nyhetsbrev
För att ditt nyhetsbrev ska bli läst måste det innehålla ett värde för mottagaren. Berätta om målet och syftet så kan jag ta ett löpande redaktörskap och/eller hjälpa dig att skapa innehåll
till tryckta eller digitala nyhetsbrev.

Pressmeddelande

Har du något intressant att berätta, men osäker på hur du ska skriva så att journalister och önskvärda medier uppmärksammar nyheten? Jag kan skriva ditt pressmeddelande eller bearbeta ditt utkast.


Reportage
Behöver du ett reportage till ett kommande nyhetsbrev, personaltidning eller magasin? Berätta om syftet med texten och antal tecken samt eventuellt behov av foto.

Sociala medier
Det är viktigt att ha koll på varför ditt varumärke finns på Facebook, Linkedin eller Instagram, och vilken funktion ditt varumärke ska fylla. Och för vem. Sen kan jag skriva enstaka inlägg till bloggen, Facebook eller Twitter eller ta ett helhetsansvar för din kanal i sociala medier.


UX-copy eller mikrocopy
Du skulle garanterat sluta använda en termos som inte håller värmen - av samma anledning brukar de allra flesta även sluta använda en digital produkt som inte går att navigera i eller förstå. UX-copy resulterar i bra användarupplevelser och en effektiv webbplats utan digitalt krångel.


Webbtexter

Vart fjärde ord av en webbtext blir läst. Vi har 3–4 sekunder på oss att fånga läsarens intresse. Vilken information behöver finnas på webbplatsen? Vilken information är viktigast? På vilket sätt kan du dela upp informationen på olika sidor och undersidor? Jag kan hjälpa dig med såväl struktur som texter.